Tuesday, May 26, 2009

Kepulangan Dari Oman & Umrah

Hari ini, selasa 26 Mei 2009 saya selamat sampai ke tanah air dari Kota suci Mekah beserta 11 orang rakan-rakan yang lain setelah berada di Saudi selama 6 hari . Kumpulan pertama telah pulang sehari lebih awal. Saya baru boleh menulis setelah terputus talian internet semenjak 15 Mei 2009 lagi. Setelah sampai di KLIA saya sempat melihat email dan laman blog. Ramai yang bertanya pautan soalan PKSR tidak dapat diakses. Saya mohon maaf kerana terputus hubungan. Sebelum bertolak pulang ke Ipoh saya sempat membaiki pautan tersebut.
Kami sebenarnya telah bertolak dari bumi Oman pada 18 mei 2009 membawa pelbagai pengalaman manis dan menarik. Rasanya masa berlalu terlalu cepat. Perjalanan menaiki pesawat Ittihad UAE membawa kami ke bumi Riyad. Rombongan ini telah disambut oleh Abu Mahmud (Masiran) yang membantu kami menguruskan perjalanan sepanjang berada di Saudi. Sampai di Kota Madinah jam menunjukkan pukul 2 pagi 19 mei 2009, rabu. Subuh lebih kurang jam 4 pagi. Sejam sebelum azan Masjid Nabawi akan dibuka. Setelah check in dan mengemas diri saya terus ke Masjid Nabawi jam 2.45am. Hari rabu semua peserta dibawa menziarahi masjid Qiblatain dan Masjid Quba. Membeli di pasar kurma dan melawat bukit Uhud sebelum kembali ke Hotel untuk menunaikan solat Zohor di Masjid Nabawi. Alhamdulilah sempat solat berjamaah di masjid dalam setiap waktu sebelum berangkat ke Kota Mekah selepas solat zohor hari rabu. Sampai di Mekah jam 8:30 pm sedang azan Isyak. bersambung...

No comments: