Monday, May 11, 2009

Lawatan Di Oman 3

Hari kesembilan (2 Mei 2009, Sabtu) kuliah diteruskan dengan tajuk ( الاستفهام و أسماء الإشارة) dan (الحال وما يتعلق بها) oleh Dr 'Ata Abu Jabin sekali lagi. Tajuk ini sekadar mengingatkan kembali nostalgia lama. Lebih-lebih lagi beliau merupakan Khirrij Universiti Urduniyah (BA dan MA). Kemudian menyambung pengajian di Maghribi peringkat doktorah.

Hari Kesepuluh (3 Mei 2009, Ahad) peserta didedahkan pula konsep dan bentuk permainan bahasa (الألعاب القرائية واللغوية وتطبيقاتها التربوية) disampaikan oleh Ustaz Hasan al-Khabury Penyelaras Bahasa Arab di al-Mudiriyah. Aspek permainan memang amat ditekankan semasa P&P khususnya di sekolah rendah di Oman. Bentuk dan strategi permainan hampir sama di semua sekolah selain penambahan dan kreativiti guru-guru. Antara bentuk permainan mudah untuk induksi set ialah murid diberi (dalam kumpulan) sekeping kertas A4 yang mengandungi huruf-huruf hijaiyyah dan beberapa perkataan. Murid diminta mencari dan menggaris perkataan tersebut. Akhirnya terdapat beberapa huruf yang tertinggal. Murid diminta menyusun huruf-huruf berkenaan menjadi perkataan atau ayat yang merujuk kepada tajuk pelajaran hari itu.

Hari Kesebelas (4 Mei 2009, Isnin) adalah hari lawatan. Semua peserta begitu bersedia untuk merakam apa sahaja. Pengalaman lawatan ke sekolah yang pertama dulu, masing-masing tidak mengangka P&P amat menarik. Kami dibawa ke sekolah menengah (tahun 5 - 10). Sekolah rendah hanya untuk tahun 1-4 sahaja. Semua sekolah menengah diasingkan antara murid lelaki dan perempuan termasuk guru-gurunya. Semua peserta dibawa ke sekolah banat kerana lebih teratur. P&P juga berjalan secara teratur cuma tidak banyak aktiviti permainan sebagaimana sekolah rendah. Suasana kelas lebih kurang kelas-kelas sekolah menengah di Malaysia cuma dilengkapi hawa dingin. Semasa lawatan, guru mengajar tajuk ta'bir di kelas 9 (Tingkatan 3). Guru menampal empat gambar bersiri menceritakan seorang budak membantu orang tua melintas jalan sambil membawa barang dan gambar lain menceritakan tentang tajuk yang sama. Setelah murid ditanya beberapa soalan (4-7 soalan lisan) seperti tentang sifat terpuji yang ada, ayat quran, hadis dan kata-kata hikmah yang ada kaitan dengan sifat terpuji. Semua murid mengangkat tangan untuk menjawab soalan, (Terfikir juga mungkin memang tabiat orang Arab yang berani mencuba) murid-murid diminta melakonkan beberapa episod dihadapan kelas berkaitan sifat terpuji setelah perbincangan kumpulan. Setiap kumpulan tidak lebih daripada 6 orang murid.

Murid-murid menjalan aktiviti di dalam kumpulan masing-masing sepanjang masa

Semua murid berlumba-lumba untuk membuat persembahan. Sekali lagi terfikir ...mungkin murid-murid telah diminta bersedia. (Rahsia murid-murid sentiasa berlumba melibatkan diri dalam aktiviti masih manjadi tanda tanya dan misteri sehingga lawatan pada hari ini 11 Mei 2009, penulis mendapat jawapannya dan akan dicatatkan kemudian). Murid-murid sentiasa berada dalam kumpulan. Meja juga disusun dengan digabungkan empat meja satu kumpulan. 5 hingga 6 murid mengelilingi meja mengadap guru. Apabila aktiviti berkumpulan berjalan murid akan mengadap meja masing-masing tanpa mengangkat kerusi. akhirnya guru meminta murid-murid membuat ta'bir kitabi dalam kumpulan dan dibentang di hadapan kelas seterusnya guru membuat rumusan tentang tajuk pada hari itu.

Wakil kumpulan membentangkan rumusan pengajaran palajaran hari itu dihadapan kelas.

Bezanya P&P di SM dan SR ialah kurang galakan berbentuk bintang (dilekatkan di baju murid atau ditampal di atas kad manila di dinding yang mengandungi nama dan gambar murid) atau hadiah kecil. Tepukan dan pujian masih diteruskan dan menjadi amalan di semua sekolah. Walaupun peserta-peserta merasakan P&P di sekolah menengah kurang menarik berbanding di sekolah rendah dan kurang relevan dengan program bahasa arab j-QAF tetapi ianya tetap merupakan pengalaman berharga kerana dapat mendapat pendedahan dan pengalaman dari perlbagai aspek dan suasana yang berbeza.


Bersambung.

No comments: