Friday, May 01, 2009

Lawatan Di Oman

Kementerian Pelajaran Malaysia telah menghantar satu rombongan untuk mengikuti kursus bahasa Arab di Oman. Kursus yang berlangsung dari 25 - 20 april 2009 ini ditaja sepenuhnya oleh kerajaan Oman dan diadakan di Bahagian Sumber Manusia Kementerian Pelajaran Oman. Kumpulan yang terdiri daripada 14 orang guru disamping 6 orang pensyarah Institut Perguruan dan 6 orang Pegawai dari Jabatan Pelajaran Negeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia ini di ketuai oleh Tn Hj Md Ahir b Ahmad, Ketua Sektor Pendidikan Islam Jabatan Pelajaran Sarawak.



Satu Taklimat Pra Keberangkatan di Hotel Allson Klana, Nilai telah diadakan dan dirasmikan oleh Ustaz Abdullah Salleh mewakili Tuan Pengarah BPI. Beliau amat mengharapkan agar kumpulan ini dapat membawa sesuatu perubahan kepada perkembangan Bahasa Arab di Malaysia nanti.


Taklimat Pra Keberangkatan di Hotel Alsson Klana, Nilai

Sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Muscat setelah singgah di Dubai selama 4 jam rombongan ini telah disambut oleh wakil Kedutaan Malaysia di Oman, En Fadzli dan beberapa wakil daripada urusetia kursus Kementerian Pelajaran Oman.

Transit di Dubai

Lapangan Terbang Antarabangsa Oman, Muscat

Hari perrtama semua perserta telah dibawa ke hotel penginapan Safeer Continental Hotel yang terletak kira-kita 7 km dari tempat kursus dengan menaiki bas yang memberi perkhidmatan 24 jam sehari kepada peserta kursus bahasa Arab untuk berehat sebelum menghadiri majlis pembukaan rasmi kursus pada keesokan harinya sabtu 25 April 2009 di Pusat Latihan Bahagian Sumber Manusia Kementerian pelajaran Oman.

Hotel Penginapan, Muscat

Hari Kedua semua peserta kursus begitu teruja untuk mengikuti kuliah pertama yang bermula sebaik sahaja Majlis Perasmian selesai jam 10.00 pagi berkaitan A'lamat Tarqim dan disampaikan oleh Penyelaras Kursus (akademik) Dr Mohd Ahmad 'Uqlah berasal dari 'Ajlun, Jordan. Beliau telah berkhidmatan di Oman hampir 10 tahun. Penerangan yang begitu jelas dan kuat, kajian yang mendalam, contoh-contoh yang mudah semuanya mengubah persepsi peserta kepada tajuk yang dianggap remeh sehingga banyak kesilapan dilakukan bukan sahaja di dalam buku-buku cetakan bahasa Arab di Malaysia malah di negara-negara arab sekalipun.
Bergambar bersama Dr Muhd ahmad Uqlah selepas kuliah di dalam kelas

Hari ketiga peserta di dedahkan dengan kuliah yang disampaikan oleh Ustaz Khalil Battashi berkaitan kemahiran membaca. Tajuknya agak remeh tetapi kupasannya amat mendalam sehingga para peserta menganggap ianya hanya sesuai dipraktikkan kepada murid murid sekolah menengah. Antaranya beliau menyatakan guru boleh mendorong murid untuk mengupas artikel yang dibaca melalui 3 pendekatan:
1. Fi (di) ; mengulas kefahaman tentang kandungan artikel itu sendiri
2. Min (dari) ; mengulas isu-isu semasa di luar dan dikaitkan dengan kandungan artikel
3.Ila (ke) ; mengambil pengajaran daripada kandungan artikel dan dikaitkan dengan isu-isu semasa di luar.
Kaedah ini katanya boleh membuka minda murid untuk memulakan perbincangan dan perbualan berkaitan bahan-bahan yang dibaca semada pembelajaran.
Hari keempat adalah hari yang paling mengejutkan dan mengubah samasekali persepsi persekolahan di Oman. Peserta-peserta telah dibahagikan kepada 4 kumpulan terdiri daripada wakil pegawai, IPG dan guru-guru. Setiap kumpulan dibawa melawat 2 buah sekolah rendah sekitar Muscat. Setiap sekolah yang dilawati para peserta dibawa melihat P&P sebenar di 2 bulah kelas bahasa Arab. Hari itu (Isnin) sahaja hampir 32 buah kelas telah dilawati. Walaupun setiap peserta mendapat pengalaman di sekolah-sekolah yang berbeza tetapi masing-masing amat kagum dengan strageti P&P yang digunakan dengan berpusatkan murid dan kepelbagaian aktiviti sehingga ramai peserta kursus merasakan ingin sama-sama terlibat dalam proses pembelajaran sebagai MURID!!! Teknik permainan, pujian , galakan, hadiah, pergerakan, tepukan , sorakan semuanya menjadikan kelas begitu ceria. Perkara ini berlaku disemua kelas yang dilawati. Sukar dilihat kelemahan P&P. Mudah-mudah ramakan video P&P yang dibuat dapat dimanfaatkan untuk berkongsi pengalaman dengan rakan-rakan di Malaysia nanti. Semua peserta amat ternanti nanti lawatan seterusnya yang diadakan setiap hari Isnin.

bersambung...


3 Mei 2009

Laman Web rasmi Kursus Bahasa Arab di Oman
http://www.dgba-oman.blogspot.com/

1 comment:

Unknown said...

alam, masyaAllah, moga diberkahi Allah jua, usaha Tuan PP ini.. salam kenal!!