Thursday, May 07, 2009

Lawatan Di Oman 2

Hari kelima P&P diteruskan dengan Dr. Ata Abu Jabin membentangkan kertas kerja yang bertajuk (النكرة والمعرفة) dan (المبتدأ والخبر والنواسه – كان وأخواتها وإن وأخزاتها). Beliau berasal dari bumi Palestin. Kandungan pembelajaran lebih kepada pengukuhan maklumat sedia ada guru-guru. Sebelum kuliah berakhir jam 2:00 ptg beliau merumuskan semua isi kandungan menggunakan peta minta (خريطة الذهن) sambil membimbing peserta untuk membuat rumusan melalui pembinaan peta minda.



Dr 'Ata Abu Jabin memberi kuliah berkaitan dengan an-Nahw. Kuliahnya sering diselitkan dengan teka-teki antaranya apakah benda yang sama sepenuhnya dengan bentuk separuh bulan?


Hari kelima adalah lawatan ke sekolah antarabangsa. Tujuan lawatan adalah untuk melihat bentuk P&P Bahasa Arab kepada ajanib. Peserta dibahagikan kepada 4 kumpulan. Setiap kumpulan akan melawat sekolah-sekolah yang berbeza. Saya bersama ahli kumpulan telah melawat sekolah Antarabangsa India. Murid sisekolah ini mempunyai 1700 orang murid. Malah ada sekolah yang mempunyai bilangan murid sehingga 7000 orang!! Di Oman mempunyai lebih kurang 15 sekolah swasta India. Mereka menggunakan sukatan daripada India dan boleh menyambung pelajaran di Universiti-universiti India apabila tamat pengajian di sekolah-sekolah ini. Bahasa pengantar adalah bahasa Inggeris.


Diberi penerangan oleh 2 orang guru bahasa Arab tentang buku teks yang digunakan di Bilik Buru Besar (Belakang)

Pemandangan dari pintu masuk sekolah


P&P Bahasa Arab dijalankan menggunakan kaedah Terjemah dan Tradisi sebagaimana yang digunakan di Malaysia tahun 80an. Cuma, guru menggunakan LCD setiap P&P memaparkan bahan Hiwar atau yang berkaitan dengan teks yang dibaca. Semasa lawatan, kami ditunjukkan demonstrasi P&P oleh guru yang mengajar qiraah selama 10-15 minit. Guru menterjemah perkataan demi perkataan kedalam Bahasa Inggeris sambil bertanya makna perkataan kepada murid. Sebahagian buku teks yang digunakan hampir sama dengan buku Mutholaah yang pernah digunakan di beberapa sekolah Agama di Malaysia tahun 70an-80an dulu. Mungkin ianya berpunca daripada sumber yang sama.


Apa yang menarik di sekolah ini ialah setiap kelas mempunyai 1 waktu seminggu untuk memasuki perpustakaan sekolah bagi urusan meminjam dan memulangkan buku.





Hari Ketujuh dan Kelapan adalah hari minggu di sini.





Bersambung

No comments: